Saturday, June 11, 2011

KOMEN DARI CHEF KATEGORI UKIRAN BUAH-BUAHAN





Dalam kategori ukiran buah-buahan kebanyak peserta memilih untuk mengukir buah temegbikai,honey dew atau buah betik. Idea yang mereka tunjukkan adalah berkonsep idea lama, mengukir aneka jenis corak bunga dengan mengunakan buah tembikai, betik,atau honey. Cara ukiran konsepkan bunga ala- ala Thai.

Dalam kategori ini apa mereka boleh gunakan yam, Pumpkin, lobak merah, lobak putih,beet root, halia dan lain-lain lagi. Yang penting sekali setiap ukiran display mereka perlu ada tema jalan cerita. Contoh tajuk " THE SEVEN SEA" Dalam lautan terdapat gua batu karang, halia boleh di cantum menjadi ukiran batu karang, manakala aneka jenis ikan dalam laut, lobak merah, lobaj putih, labu kuning boleh digunakan sebagai bahan untuk ukiran tersebut, Aparagus hijau pula boleh di ukir menjadi seaweed hijau di dalam laut.

Dalam kategori pasukan Thailand culinary academy berjaya mendapat pingat emas manakala kategori ukiran display pasukan Taiwan berjaya mendapat pingat perak. Mereka mengunakan bahan utama ubi keladi atau yam untuk ukiran yang agak kelainan, Cuba anda lihat dalam gambar ini.

No comments: