Friday, June 10, 2011

BERITA DARI PENANG BATTLE OF CHEF 2011






Penang Battle of the Chef 2011 yang ke 13 telah di anjurkan oleh Persatuan jurumasak Malaysia cawangan pulau pinang. Kali ini seramai 800 peserta turut mengambil bahagian dalam berbagai kategari antaranya seperti buffet platter cold dislay, dessert display, ice carving ,fruit carving, butter carving,hot cooking,chocolate carving,best rendang & ketupat,Pacific west product dan macam-macam lagi. Antara peserta dari luar negara seperti Russia, USA,Thailand, Taiwan, .

Pertandingan kali ini tidak seperti zaman semasa chef masih muda dulu. Zaman dulu era 80an-90an kebanyakan peserta atau wakil semuanya dari hotel-hotel yang bertaraf 5 bintang seperti EQ,Sheraton,Park royal,Hilton, tapi kali yang banyak bertanding dari academy masakan seluruh negara termasuk dari Thailand dan taiwan.

seramai 35 juri-juri yang pengalaman termasuk chef sendiri di jemput untuk mengadili pertandingan yang bertaraf antarabangsa itu. Antara juru yang di jemput datang dari Singura, Germany, Luxembourg, Thailand, Hongkong, Taiwan dan Malaysia.

Comment dari chef pula,standard of cooking tak sehebat dulu, kebanyak para peserta yang ingin bertanding di masa akan datang perlu mendapat kidmat nasihat dari chef-chef yang pengalaman . Chef lampir gambar-gambar juri dan team yang menjuara keseluruhan pertandingan tersebut. Thailand culinary academy telah menjadi juara keseluruhan dalam pertandingan kali ini.Chef ucapkan terimakasih kepada Chef Peter Chan dan ahli ahli jawatan kuasa CAM yang berkerja keras siang dan malam untuk menjayakan pertandingan tersebut...syabass.

No comments: