Saturday, June 11, 2011

KATEGORI UKIRAN MENTEGA



Seni ukiran mentega sememangnya menjadi kegemaran chef untuk bertanding semasa era 90an dimana chef pernah dapat Pingat Silver. Untuk membuat ukiran mentega perlu kemahiran yang mendapat supaya nampak seni kehalusannya. Setiap ukiran semestinya ada temanya atau jalan ceritanya. Untuk mendapat pingat emas peserta perlu mendapat markah 90% tertinggi.

Dalam ketegori ini, chef turut menjadi pengadil bersama 2 lagi pengadil yang khas dimport dari Singapura. Dalam kategori ini tiada peserta yang layak dapat pingat Emas atau Silver, yang layak cuma 2 sahaja pingat Gangsa.

Komen dari chef.
1. Ukiran terlalu kasar contoh sayap kepak burung terlalu pendik dan bulu burung terlalu kasar. Jalan ceritanya tidak menarik cuma terdapat 2 objek ukiran sahaja.
2. Dua ekor naga seperti dalam ini ukiran terlalu kasar, bandannya terlalu pendik,
3. Yang mendapat pingat gangsa pula, watak orang idian bersama kepala burung helang ada jalan cerita tapi too simple sangat.

itulah sedikit sebanyak yang dapat chef komen, nasihat chef sekiranya pada sesiapa yang perlu bantuan untun mengambil bahagian dalam acara ini boleh menghubungi chef.

No comments: