Saturday, June 11, 2011

BERITA DARI BATTLE OF THE CHEF COOKING COMPETITION




Untuk kategori dessert platter, kalau anda lihat dalam gambar, nampak memang menarik tapi dalam kategori ini tiada pun yang berjaya mendapat pingat emas.

KOMEN DARI CHEF:
1. Kebanyak peserta suka menguna maraschino cherry sebagai hiasan, untuk hiasab seeloknya guna buah-buah segar seperti Strawberry, gooseberry, raspberry, jangan guna bahan hiasa yang datangnya dari botol.

2. Warna pula ada yang tak pandai main warna,warna seakan- akan sama .

3. Setengah daripada dessert sos terlalu sedikit dan ada sos yang split.

4. Portion size terlalu besar dan nampak kasar.

5. Sebaik hiasan mesti kecil 5% dari menu utama.

Untuk kategori ini peserta perlu kreatif mencipta menu, produk harus nampak halus dan seni, dari segi warna pula make simple jangan terlalu banyak warna. setiap peserta harus hidang 4 produk menu dessert yang berlainan jenis, jangan overlap produknya. Itulah sedikit sebanyak komen yang dapat chef kongsi bersama anda,sekiranya anda minat untuk mencuba nasib dalam pertandingan ini boleh minta nasihat dari Pastry chef yang pakar dalam bidang ini antaranta Chef Nazri executive Pastry, Rasa sayang resort Penang, Chef zainuddin- , Chef Author Heng - Executive Pastry Concord KL ini antara pastry chef yang pernah menwakili negara bersama chef kepertandingan dunia di Vienna ,Austria, Luxembourg,dan singapura sejak tahun 1996 hingga 2004.

1 comment:

Unknown said...

Asalamualaikum chef. Boleh tak chef send kpd sy full result utk penang battle of the chef penang salon gastronomique tahin 2007. Sy menang most outstanding chef utk hot cooking masa tu. Tp bila search utk result tk jumpa. Result ni utk kenangan saya. Pls help me chef