Thursday, October 16, 2008

PETUA PERAYAAN RUMAH TERBUKA

Terlebih dahulu saya mengucap selamat hariraya adilfitri semoga dimurah rezeki dan setiasa mendapat berkat dari Allah.
Menu yang sesui untuk dihidang pada sanak saudara dan sahabat -sahabat kita adalah seperti berikut.
1. Untuk makan malam, menu tersebut biarlah ringkas seperti beehoon sup,nasi impit, ayam goreng, satay, B.B.Q.
2. Menu yang sesui di hidang waktu petang seperti roti jala, sandwich, ketupat, rendang, mee curry,popiah goreng,tahu sumbat dan lain-lain mengikut citrasa anda.yang paling mustahak buat perancangan yang betul,berapa orang kah tetamu yang ingin anda jemput dan kemudian rancangkan menu sesuai. Pastikan anda mempunyai ruang dapur yang cukup untuk anda bergerak menyediakan persiapan memasak .
3. Adalah lebih baik sekiranya anda dapat menjumput orang-orang yang kurang berkemanpuan seperti keluarga ibu tunggal,anak-anak yatim dan orang tua. kerana mereka ini akan berdoa untuk kejayaan anda.
4. Pastikan niat yang baik-baik dan berdoa semoga tetamu anda mendapat keberkatan pada setiap hidangan yang anda masak.
5. Setiaplah memasak mengikut amalam nabi. seperti mengacau masakan dengan mengikut arah lawan jam. Jangan campurkan aduk makan laut dengan daging atau ayam.
6. Setiap bahan-bahan segar mesti dibasuh dengan air yang mengalir.

Saya nak ke radio IKM nanti kita sambung Lagi

2 comments:

zai said...

Assalamualaikum chef, nak tanya kenapa tak blh campur makanan lauk dgn ayam atau daging.selalu kat kedai kalau order tomyam campur mesti ada ayam atau daging dgn makanan lauk.

Purple Dreamers said...

tumpang lalu: yang saya tau makanan laut dan darat mempunyai cas yang berlainan...dan apabila kita makan sekali kedua2 makanan ini ia akan memudaratkan sistem perut kita...cuba cari artikel cara yahudi makan...mereka sebenarnya mengikuti sunnah nabi dalam pengambilan makanan....terimakasih