Tuesday, August 2, 2011

PUASA


KEMUKJIZATAN SAINS DALAM PUASA:
Banyak orang yang berperpepsi bahawa puasa memiliki pengaruh negatif bagi kesihatan mereka.mereka melihat tubuhnya seperti melihat alat penggerak yang hanya boleh bekerja dengan bahan bakar. Mereka pun membuat terminologi bahawa makan tiga kali sehari merupakan sebuah keharusan untuk mempertahan hidup meraka. Meninggalkan satu keharusan makan ini boleh menimbul bahaya yang besar. Bagaimanapun , ini merupakan kesimpulan yang normal bagi orang yang tidak memahami karateristik puasa yang islami dan manfaat-manfaatnya yang nyata. Oleh sebab,itu akan kami papaprkan beberapa aspek kemukjizatan sains yang terkandunf dalam puasa islam

1. Pertama Pencegahan dari berbagai penyakit:
Allah s.wt telah memberitahu kepada kita bahawa puasa adalah kewajipan yang digaris kepada kita dan umat -uamt sebelum kita, dengan tujuaan agar kita boleh meraih ketakwaan imani yang melindungi kita dari segala maksiat dan dosa, juga agar kita terhindar dari berbagai penyakit fizikal mahu pun mental ( kejiwaan).

cerita ini diambil dari buku yang bertajuk: KEMUKJIZATAN SAINS dalam Al- Quran & sains terbitan Al - Hidayah.

Ingin chef berpesan -pesan:
Pada chef dan pembekalan makanan masaklah makanan-makanan yang sedap -sedap dan pastikan setaip masakan itu di mulakan dengan meyebut nama Allah kerana setiap masakan yang bersih itu akan dibersih menjadi darah yang suci maka andalah yang akan menlahir insan yang cemerlang. Ganjaran pahala yang berganda pada orang memberi makanan yang sedap untuk pada orang yang berpuasa.

Puasa adalah wajib bagi umat islam, dan berbuka puasa adalah harus bagi kita, Tetapi pembazairan itu adalah amalan syaitan dan haram. Jadi kalau kita ke kebazaran ramadhan kawallah nafsu mata. Janganlah ada pembaziran.

Bagi perniagaa di bazar ramadhan untuk anda menjadi cemerlang di dunia dan akhirat, masaklah dengan sebersihnya dengan niat yang iklas.

No comments: